ΡΟΗ 24/7:

"Η Βιτρίνα": έκθεση ζωγραφικής Κωνσταντίνας Μακρή

316103849 3523278327958364 3616174490452998225 n

2-11 Δεκεμβρίου στον Πολύγυρο

Το μέλος του Συλλόγου Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Χαλκιδικής, Κωνσταντίνα Μακρή, παρουσιάζει την πρώτη της ατομική έκθεση με τίτλο "Η Βιτρίνα" στην αίθουσα του ΣΚΕΤΧ (περιοχή Κέντρου Νεότητας Πολυγύρου Χαλκιδικής) απο 2 έως 11 Δεκεμβρίου 2022 (ώρες λειτουργίας 18:00 - 21:00).

Εγκαίνια έκθεσης: Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου, ώρα 19:00.

Η Βιτρίνα

Ο μετα-άνθρωπος. Ο νέος ανθρωπολογικός τύπος που ξεπροβάλλει στη μεταπανδημική εποχή. Η βιονική μετεξέλιξη του είδους που διαμορφώθηκε από τις κατακλυσμιαίες μεταβολές, που εκκολάπτονταν τις προηγούμενες δεκαετίες. Βιομετρική επιτήρηση και ψηφιακή συνδεσιμότητα, που υποκαθιστά τη δια ζώσης επικοινωνία, το άυλο που κατισχύει στο υλικό, η ψευδαίσθηση στην ορατή πραγματικότητα.

Η πρόθεση-μετά, άλλωστε, είναι το εφαλτήριο του έργου μου. Ο μετα-άνθρωπος ως ουδέτερος παρατηρητής σε μια άχρονη υπεργήινη πραγματικότητα, αμέτοχος σε μια αθέατη επικράτεια, μετασχηματισμένος έξω από τις νόρμες της γραμμικής του εξέλιξης. Κυβερνόπλασμα σε έναν τεχνητό κόσμο, ένα υβριδικό ον, που επινοήθηκε από τη λογοτεχνία και το σινεμά του φανταστικού, θυμίζοντας τη φουτουριστική cult Barbarella του Ροζέ Βαντίμ (1968) και εδραιώθηκε ως ιδέα στην κουλτούρα του κυβερνοπάνκ της -κατά τα άλλα- αισιόδοξης δεκαετίας του '90, τώρα απασχολεί σε ρεαλιστική βάση, θέτοντας ηθικά ζητήματα. Για το πώς η εξέλιξη της τεχνολογίας επιδρά στην ανθρώπινη φύση, το πώς ο συντονισμός του ανθρώπινου μυαλού με τις «έξυπνες μηχανές», μπορεί να επηρεάσει τις γνωστικές και αντιληπτικές μας ικανότητες, είτε γενετικά, με την τροποποίηση του DNA, είτε προσθετικά, με την ενσωμάτωση μηχανημάτων στο σώμα μας, είτε με οποιαδήποτε εξωγενή παρέμβαση στο πλαίσιο της ολοένα αναπτυσσόμενης Βιοπληροφορικής, με τον άνθρωπο ως βιολογική μονάδα να θεωρείται πεπερασμένης μνήμης, ταχύτητας, ικανοτήτων. Ένα προϊόν με ημερομηνία λήξης, που συν τω χρόνω αντικαθίσταται από τα ρομπότ, ένα ανθρωπόμορφο κατασκεύασμα που επινοήθηκε από τον Τσέχο θεατρικό συγγραφέα Κάρελ Τσάπεκ στο έργο του R.U. R. (Rossum's Universal Robots), με τον όρο robota -που σημαίνει εργασία -να σατιρίζει την εξάρτηση της κοινωνίας από τους μηχανικούς εργάτες της τεχνολογικής εξέλιξης.

Και το συναίσθημα; Η συνείδηση; Η ελεύθερη συναίνεση; Ο έρωτας και η ψυχή; Οι διαπροσωπικές σχέσεις;

Πάνω σε αυτό το δίπολο τεχνητής νοημοσύνης και βιολογίας, μετα-πραγματικότητας και επικαιρότητας είναι δομημένο εννοιολογικά το έργο μου, σε μιαν απόπειρα να σχολιάσω σκωπτικά τη μετ-εξέλιξη που υπερβαίνει τους βιολογικούς περιορισμούς, καθιστά όμως τον άνθρωπο ως οντότητα καμωμένη από σάρκα και νευρώνες και βέβαια τα 21 γραμμάρια της ψυχής του.

Απρόσωπες μορφές, ανδρείκελα και πλαγγόνες, καταλαμβάνουν κυρίαρχη θέση στον καμβά, ξεπροβάλλοντας από ουδέτερα μονόχρωμα βάθη, φέρουσες τεχνικά την υλικότητα μιας νέο-ποπ εικαστικής αντίληψης- το πρόθεμα -νέο επισημαίνει τη μετασχηματισμένη τάξη πραγμάτων- με δεδομένο ότι η ποπ κουλτούρα ως καλλιτεχνικό κίνημα έχει συγκεκριμένες αφορμίσεις και προσλαμβάνουσες, εδραιωμένες στο μοντερνιστικό πλαίσιο της δεκαετίας του '60. Η πρόκλησή της όμως παραμένει η ίδια. Η εξωστρέφεια, που έλεγε και ο Roy Lichtenstein, διατυπώνοντας χαρακτηριστικά την άποψη ότι «η pop art βλέπει έξω προς τον κόσμο. Δείχνει να αποδέχεται το περιβάλλον της, κάτι που δεν μπορεί να θεωρηθεί ούτε καλό, ούτε κακό, αλλά απλώς διαφορετικό, μια άλλη κατάσταση του νου».

Η ενότητα των έργων μου κινείται στο πεδίο της νέο-ποπ αισθητικής, όπως συνάγεται από την ψυχρή καταγραφή προτύπων, που επιβάλλονται από τη διαφήμιση, τη ρομποτική , τη μαζική κατανάλωση, τα εικονογραφημένα έντυπα λαϊκής αναγνωσιμότητας, την επιστημονική φαντασία, τον κινηματογράφο με το καθαρό σχέδιο, τα λάδια και τις μεγάλες επιφάνειες του καμβά να κυριαρχούν, κατά τα πρότυπα των Peter Blake, David Hockney, Andy Warhol. Τη ρήση του Warhol είχα άλλωστε κατά νου όταν έθεσα τον βασικό προβληματισμό της θεματικής «Οτιδήποτε κάνω το κάνω σαν μηχανή. Πιστεύω ότι θα ήταν υπέροχο, αν όλοι οι άνθρωποι ήταν όμοιοι» .

Προτομές, μεμονωμένες ή σε ομάδες, συντάγματα ανδροειδών και γυναικοειδών torso, με τη δήλωση του φύλου να μην είναι τόσο το ζητούμενο, όσο η αίσθηση της μηχανικής κατασκευής στο πλαίσιο της τυποποιημένης αναπαραγωγής, αποδοσμένες με φουτουριστική γραφή, με κυρίαρχα τον συνθετικό φορμαλισμό και την ανόργανη πλαστικότητα, αίσθηση που επιτείνεται από την παλέτα των λαδιών που σκόπιμα χρησιμοποιώ ως εμπορικό υπερχρώμα που δίνει το ιριδίζον φινίρισμα του βινυλίου σε φωτεινά χρωματικά πεδία, έχοντας ως επιρροή τον γραφικό σχεδιασμό του Robert Indiana (1928-2018)

Όλα σε μια βιομηχανική αισθητική ιδωμένα, με τις μορφές είτε να στέκουν ακίνητες, παγωμένες και απόκοσμες, χωρίς διάδραση, δίνοντας υποδόρια τη μεταφυσική αίσθηση των έργων του De Kiriko και των δικών μας Νίκου Εγγονόπουλου και Σαράντη Καραβούζη, είτε προβαίνουν σε τυποποιημένες μηχανικές κινήσεις, σαν καλοκουρδισμένα ρομπότ, υποταγμένα στους νόμους τους που καθιέρωσε ο Ισαακ Ασίμωφ, στο διήγημα «Runaround» του 1942.

Ως εκ τούτου, η αντίληψη του «εγώ» και η ατομική συνείδηση αλλοιώνονται, για αυτό και τα πρόσωπα είναι είτε ακέφαλα, με κομμένα μέλη, είτε υπολείπονται προσωπογραφικών χαρακτηριστικών, έτσι ώστε να εκλείπουν τα μάτια, που στην εικονογραφική παράδοση θωρούνται ως «ο φορέας της ψυχής». Σκόπιμα επίσης λείπει το στοιχείο του αισθησιασμού, παρότι οι μορφές είναι γυμνές. Οι γυναίκες μοιάζουν με πλαστικές κούκλες βιτρίνας, ενώ οι ανδρικές μορφές δεν έχουν τονισμένη τη φύση τους. Άνθρωποι ευνουχισμένοι σε μια κοινωνία ανάπηρη, σπαράγματα μιας χαμένης προσωπικής και κοινωνικής ταυτότητας που συνθλίβηκε υπό το βάρος της μαζοποίησης και του άυλου «νέο-ποπ» μετα-πολιτισμού.

Συνοψίζοντας, το έργο μου έχει ως σημείο αναφοράς τον μεταβιομηχανικο άνθρωπο, τον άνθρωπο του άυλου πολιτισμού, των social media, της τεχνολογικής εξέλιξης, τον άνθρωπο robot, που εργάζεται, δρα, λειτουργεί, επικοινωνεί μέσα από την τεχνολογία, που έχει όμως μαζοποιηθεί, τυποποιηθεί, αποξενωθεί, που έχει χάσει τη συναισθηματική επαφή και την προσωπικότητά του.

Βιογραφικό

Σπουδές
Σχολή Καλών Τεχνών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης,
με κατεύθυνση την ζωγραφική.

Εκθέσεις
. "A Rock Story", 21-2 έως 27-2-2019, Trii Art Hub Gallery, Ιάσιου 16, Αθήνα.
. "Μικρές εκπλήξεις,14-5 έως 25-5-2019, Ελληνο-Γαλλικός Σύνδεσμος, Πλατεία Κολωνακίου 2, Αθήνα.
. "Platforms Project, 16-5 έως 19-5-2019, Ομάδα Open Y, Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, Κτήριο Κεσσανλής Αθήνα.
. "Γυμνή Αλήθεια", 11-5 εώς16-6-2019, Aqua Gallery, Aqua Vista Hotel, Σαντορίνη.
. "Έκθεση Διαγωνισμός "Λουκάς Βενετούλιας", 13-6 εώς14-7-2019, Τελλόγλειο ίδρυμα, Θεσσαλονίκη.
. "Athens Charity week", 25-6 έως 26-6-2019, Dreamteam, Αθήνα.
. "Σε στίχους Λίνας Νικολακοπούλου", 14-7 έως 25-7-2019,Venus Gallery, Μύκονος.
. "Εν Πλω", 24-7 έως 26-7-2019, Time of Art Gallery, Κυριαζή 6 Κηφισιά, Αθήνα.
. "Sin As A Portrait", 17-9 έως 20-10-2019, Chili Art Gallery, Δημοφώντος13-15, Αθήνα.
. "Ακάλυπτος", 6-9- έως 21-9-2019, Arte Visione Gallery, Πήλιου 5 Πλατεία Κολιάτσου, Αθήνα.
. "Memories", 5 έως 6-10-2019, Athinais Cultural Center, Αίθουσα Atrium, Καστοριάς 34-36, Βοτανικός, Αθήνα.
. "Art Exhibition", Tabernacle, Notting Hill, Powis Square 34-35 Λονδίνο, Αγγλία.
. "little Paris" Kukaki / Untouched by Time",8-12 έως 18-12-2019, Trii Art Hub Gallery, Δράκου 9, Κουκάκι, Αθήνα.
. "Περπατώντας Αθέατος στην Πόλη", 19-6 έως 3-7-2020, Arte Visione, Πλατεία Κολιάτσου, Πηλίου 5, Αθήνα.
. "Πλώρη για τ' ουρανού τα μονοπάτια", 3-8 εώς12-8-2020, Μουσείο Αλιευτικών Σκαφών και Εργαλείων, Μουδανιά, Χαλκιδικής.
. "Vintage" ,4-6 έως 7-6-2021, Artevisione Gallery, Πηλίου 5 Κολιάτσου Αθήνα.
. "Εορτασμός για τα 200 χρόνια από την επανάσταση 1821-2021", 5-6 έως 31-8-2021 Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα, Προξένου Κορομηλά 23, Θεσσαλονίκη.
. "Η ευτυχία της Πανσελήνου, 1821-2021 Σημαντικές Ελληνίδες του χθες και του σήμερα"
22 Αυγούστου, Μουσείο Αλιευτικών Σκαφών και Εργαλείων Μουδανιά Χαλκιδική. "Γυναίκες", ArteVisione Gallery, 20/9-1/10-2021 Πηλίου 5 Κολιάτσου Αθήνα.
. "CheapArt", 11 έως 19-9-2021,ΔΕΘ Helexpo, Θεσσαλονίκη.
. "Το έμφυλο σώμα στην Performance", 9 έως 11-10-2021, International Forum of Performance Art-IFPA 2021, Πάρκο Αγίας Βαρβάρας Δράμα.
. "Threads of Freedom",15-30 Σεπτεμβρίου 2021, Techne, Art Stalker Kaiser-Friedrich, Str. 67, Berlin Germany.
. "Film Noir", 10 έως 15-11-2022, ArteVisione gallery, Πλατεία Κολιάτσου, Αθήνα.
. "26 CheapArt", 12 έως 23-12-2022, στο ιστορικό κτίριο της Πλατείας Εξαρχείων, Αθήνα.
. "Το βιολί του Ingres", 8 έως 18-2-2022, Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας, κτίριο Σοφία Λασκαρίδου.
. "Μία Μάσκα δρόμος", 19-3 έως 1-5-2022, Κέντρο Μελική, Μελική Ημαθίας, επιμέλεια έκθεσης (Τσακίρης καθ. Ζωγραφικής Καλ. Τεχ. Θεσσαλονίκης, Γιανναδάκης καθ. Καλ.Τεχ. Θεσσαλονίκης, Κατσιλάκης καθ. Καλ. Τέχ. Θεσσαλονίκης).
. "Η ωραία Σιμονέτα", 15 έως 24-4-2022, Χώρος Τέχνης και Δράσης Βρυσακίου, Βρυσακίου 17, Πλάκα , Αθήνα.
. "Affordable Art", 21-6 έως 22-7-2022, Λόλα Νικολάου gallery, Τσιμισκή 52, Θεσσαλονίκη.
. 10ο Thessaloniki Pride 'Μάθημα Αποδοχής Visual-bility", 22 έως 24-6-2022, Μενσουσάν Χαν, Εδέσσης 6, Θεσσαλονίκη.
. "Στη Θάλασσα", 28 έως 31-7-2022, Κάβες Γερακίνης, Χαλκιδική.
. "Οικονομία και Κλίμα-Handle with care", 01 Νοεμβρίου 2022, έως 31 Δεκεμβρίου 2023, Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος, Αμερικής 3, Αθήνα, Ελλάδα.

Βραβεία
. 2η θέση στον διαγωνισμό φωτογραφίας, "Οικονομία και Κλίμα-Handle with care", Μουσείου της Τράπεζας της Ελλάδος, Αθήνα.

Στοιχεία επικοινωνίας
Mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Facebook Macre Konstantia
Instagram konstantia_makri

επιστροφή στην κορυφή