ΡΟΗ 24/7:

Τέλη κυκλοφορίας: 2023 Τι θα πληρώσουμε φέτος;

teli kikloforias

Το τέλος του χρόνου σημαίνει… συζητήσεις για τα τέλη κυκλοφορίας. Είναι ένα από τα θέματα που απασχολούν τα περισσότερα νοικοκυριά στο τέλος του έτους, ειδικά αν υπάρχουν περισσότερα αυτοκίνητα. Τα τέλη κυκλοφορίας για το 2023 αναμένεται να αναρτηθούν σύντομα, με την προθεσμία να λήγει όπως πάντα στο τέλος του έτους. Βέβαια, εδώ να πούμε ότι πάντα δίνεται παράταση μερικών ημερών, για τη διευκόλυνση των ιδιοκτητών. Τα τέλη κυκλοφορίας αναμένεται να είναι ίδια με αυτά που πληρώσαμε πέρυσι.
Η μεθοδολογία υπολογισμού τους είναι γνωστή και προκύπτει από τον κυβισμό του κινητήρα, για τα παλαιότερα αυτοκίνητα ή από τους ρύπους που εκπέμπουν, για τα πιο σύγχρονα. Να τονίσουμε, ότι υπάρχουν και περιπτώσεις που οι ιδιοκτήτες απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας. Αυτό όμως συμβαίνει μόνο αν έχουν στην κατοχή τους μοντέλα χαμηλών ρύπων και πιο σύγχρονης τεχνολογίας. Ωστόσο, θα πρέπει να αναφέρουμε και κάτι… παράδοξο: τα τέλη κυκλοφορίας παλαιότερων αυτοκινήτων είναι χαμηλότερα από ότι στα πιο σύγχρονα.
Τι εννοούμε; Για παράδειγμα, ένα επιβατικό με κινητήρα 1.796 κ.εκ. που ταξινομήθηκε το 1998, θα πληρώσει 280 € τέλη κυκλοφορίας, ενώ ένα αντίστοιχο όχημα με τον ίδιο κινητήρα, αλλά με ταξινόμηση το 2008, θα πληρώσει 320 €. Τα 40 € επιπλέον που θα κληθεί να καταβάλλει ο ιδιοκτήτης του πιο σύγχρονου οχήματος, πιθανότατα προκύπτουν επειδή το όχημά του είναι πιο καινούργιο, άρα μεγαλύτερης αξίας. Η φιλοσοφία αυτή όμως έρχεται αντίθετη με τα κίνητρα αγοράς πιο σύγχρονων μοντέλων, με καλύτερη ασφάλεια και χαμηλότερες εκπομπές ρύπων.
Είναι σαν να «επιβραβεύονται» οι ιδιοκτήτες παλαιότερων οχημάτων και να… τιμωρούνται όσοι έχουν πιο καινούργια. Επίσης, δίνεται ένα μικρό κίνητρο για την απόκτηση παλαιότερου αυτοκινήτου, αν κάποιος ψάχνει ένα μεταχειρισμένο. Ειδικά στα μεγαλύτερου κυβισμού μοντέλα, που υπάρχουν διαφορές έως και 120 €! Την ίδια ώρα, αν θελήσεις να εισάγεις αυτοκίνητο από το εξωτερικό και είναι παλαιότερης τεχνολογίας Euro, πληρώνεις περιβαλλοντικό τέλος και η ταξινόμηση στη χώρα μας γίνεται ασύμφορη. Στα τέλη κυκλοφορίας όμως, τα παλαιότερα πληρώνουν λιγότερο… περίεργη κατάσταση!
Επιστρέφοντας στα τέλη, τα αυτοκίνητα που πληρώνουν με βάση τον κυβισμό του κινητήρα τους θα καταβάλλουν ποσά από 22 € έως και 1.380 €. Κανένα από τα παλαιότερα αυτοκίνητα δεν απαλλάσσεται από τα τέλη κυκλοφορίας. Για να συμβεί αυτό, θα πρέπει να έχει ταξινομηθεί από την 1η Νοεμβρίου του 2010 και μετά και να εκπέμπει κάτω από 90 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά kmή 122 grCO2/km, ανάλογα τη χρονολογία του. Πιο συγκεκριμένα, το όριο των 90 γραμμαρίων ισχύει για τα αυτοκίνητα έως 31 Δεκεμβρίου του 2020. Από 1η Ιανουαρίου του 2021 έως και σήμερα, ισχύει το όριο των 122 γραμμαρίων.
Εδώ, να πούμε ότι δεν υπάρχει κάποια «ανισότητα» ανάλογα το έτος του αυτοκινήτου. Το όριο των 122 γραμμαρίων υπολογίζεται με βάση ένα πιο αυστηρό πρότυπο μετρήσεων. Οπότε, ένα αυτοκίνητο που είχε εκπομπές περίπου 90 γραμμάρια με το παλιότερο, πιο «ευνοϊκό» σύστημα μετρήσεων, εκπέμπει γύρω στα 122 γραμμάρια με το καινούργιο και πιο αυστηρό. Από εκεί και πάνω, οι ιδιοκτήτες θα πρέπει να δουν την επίδοση του οχήματός τους στις εκπομπές ρύπων και να πολλαπλασιάσουν το νούμερο με τον αντίστοιχο συντελεστή.
Για παράδειγμα, ένα όχημα με εκπομπές ρύπων 157 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο, χρονολογίας του 2018, έχει συντελεστή 1,85. Τι σημαίνει αυτό; Ότι τα τέλη κυκλοφορίας που θα πληρώσει είναι 157 γραμμάρια επί 1,85. Άρα τα τέλη κυκλοφορίας είναι 290,45 €. Φυσικά, όσο χαμηλότεροι οι ρύποι, τόσο μικρότερος ο συντελεστής, ενώ τα μοντέλα που εκπέμπουν περισσότερο, επιβαρύνονται σημαντικά. Ένα αυτοκίνητο του 2021 με μεγάλο κινητήρα που εκπέμπει 285 γραμμάρια CO2/km, θα πληρώσει 812,25 € καθώς ο συντελεστής του φτάνει στο 2,85. Τα τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων αναμένεται να αναρτηθούν στην πλατφόρμα myCarέως τα μέσα Νοεμβρίου. Οι ιδιοκτήτες θα μπορούν να τα πληρώσουν σε τράπεζα, όμως θα φέρουν και κωδικό QRγια την εξυπηρέτηση πληρωμών μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Επίσης, όσοι προτιμούν τον… παραδοσιακό τρόπο, μπορούν να εξοφλήσουν τα τέλη κυκλοφορίας με φυσική παρουσία σε ένα από τα καταστήματα ΕΛΤΑ.
Εννοείται ότι υπάρχει η δυνατότητα ψηφιακής κατάθεσης των πινακίδων κυκλοφορίας για όσους δεν σκοπεύουν να θέσουν σε κυκλοφορία το όχημά τους από το νέο έτος. Η διαδικασία πλέον γίνεται ηλεκτρονικά, χωρίς την υποχρέωση επίσκεψης στην εφορία. Σε αυτό το σημείο θυμίζουμε ότι τα πρόστιμα είναι τσουχτερά για όσους καταθέσουν ψηφιακά τις πινακίδες τους και κυκλοφορούν κανονικά το όχημά τους. Το χρηματικό πρόστιμο είναι 10.000 €, συν τα τέλη κυκλοφορίας του οχήματος διπλά. Σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο τριπλασιάζεται και ακουμπά τα 30.000 €, ενώ η άδεια οδήγησης του ιδιοκτήτη αφαιρείται για τρία έτη.
Η βεβαίωση της παράβασης μπορεί να γίνει ακόμη και αν το όχημα βρεθεί σταθμευμένο σε διαφορετική τοποθεσία από αυτή που δηλώθηκε ότι θα παραμείνει σε ακινησία. Σε αυτή την περίπτωση, θεωρείται ότι το όχημα κυκλοφόρησε και επιβάλλεται το πρόστιμο. Τέλος, όσοι δεν πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας και δεν έχουν θέσει το αυτοκίνητο σε ψηφιακή ακινησία, θα πληρώσουν το ποσό των τελών, διπλό.

επιστροφή στην κορυφή