ΡΟΗ 24/7:

Κυρ. Μητσοτάκης: "Ορατό έργο και αποτελέσματα σε συγκεκριμένο χρόνο" (ΒΙΝΤΕΟ)

YPOYRGIKO 15624

Τα θέματα που συζητήθηκαν στο υπουργικό συμβούλιο

«Αρχικά να ευχηθώ καλή δύναμη τόσο στα καινούργια όσο και στα παλαιότερα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου. Επέλεξα μάλιστα αυτή η πρώτη συνεδρίασή μας μετά τις ευρωεκλογές να συμπέσει και με τη νέα μας σύνθεση, ακριβώς για να εκπέμψουμε ένα συνολικό μήνυμα δυναμικής επανεκκίνησης, γιατί η 9η Ιουνίου ήταν ένας σταθμός στην ως τώρα διαδρομή μας, κυρίως όμως είναι και μία αφετηρία προς την τριετία η οποία ακολουθεί», ανέφερε στις πρώτες του κουβέντες ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην εισήγησή του στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου.

«Παρά τις δεδομένες δυσκολίες αυτής της προεκλογικής μάχης -και ευχαριστώντας σας όλες και όλους για τον αγώνα τον οποίον δώσατε-, η επόμενη μέρα βρίσκει την παράταξή μας πρώτη και με ισχύ μεγαλύτερη από το άθροισμα των δύο επόμενων αντιπάλων μας, αλλά βρίσκει και την Ελλάδα ευρωπαϊκό πυλώνα σταθερότητας. Μην ξεχνάμε ότι κράτη όπως η Γαλλία αλλά και η Γερμανία αντιμετωπίζουν ήδη σοβαρές εσωτερικές αναταράξεις, κάτι το οποίο πιστεύω ότι ενισχύει τον δικό μας ρόλο στη νέα ευρωπαϊκή πραγματικότητα», συνέχισε ο πρωθυπουργός και σημείωσε: «Τα ποσοστά μας βέβαια δεν έφτασαν τον στόχο τον οποίο είχαμε θέσει. Ξέρουμε καλά ότι πολλοί πολίτες οι οποίοι μας στήριξαν στις εθνικές εκλογές του Μαΐου και του Ιουνίου του 2023 επέλεξαν την αποχή. Δεν επέλεξαν όμως -και να το τονίσω αυτό- τη στήριξη της αντιπολίτευσης. Αντίθετα, θα έλεγα ότι είναι οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ που ουσιαστικά καταδικάστηκαν».

Επιπλέον ο κ. Μητσοτάκης επισήμανε: «Αξίζει να επισημάνουμε, επίσης, ότι σε απόλυτο αριθμό ψήφων δεν είχαμε ουσιαστική ενίσχυση των άκρων. Και αν συνυπολογίσουμε σε αυτά την κόπωση των πολιτών ύστερα από διαδοχικές εκλογικές αναμετρήσεις, και το γεγονός βέβαια ότι αυτές οι κάλπες δεν εξέλεξαν κυβέρνηση, νομίζω ότι αυτά συμπληρώνουν την εικόνα».

Και τόνισε: «Όμως, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πολλοί συμπολίτες μας, με τον τρόπο τους, μας έστειλαν ένα μήνυμα. Μας ζήτησαν, ουσιαστικά, περισσότερη δουλειά και λιγότερα λάθη, μεγαλύτερα αποτελέσματα και μικρότερες καθυστερήσεις, σε μία πορεία χωρίς υποκριτικές στροφές προς τα δεξιά, προς τα αριστερά ή προς το κέντρο, με κατεύθυνση μόνο μπροστά.

Και όσοι αμφιβάλλουν, τους ενθαρρύνω να διαβάσουν μία μέχρι στιγμής αδημοσίευτη συνέντευξη την οποία είχε δώσει ο Κωνσταντίνος Καραμανλής στον Βασίλη Βασιλικό, η οποία δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά σε έναν τόμο για τον ιδρυτή της παράταξής μας, στην οποία λέει κάτι πολύ ενδιαφέρον: «υπήρξα», έλεγε ο Καραμανλής, «πάντα προοδευτικός, ανεπηρέαστος από δογματισμούς και προκαταλήψεις. Δεν είμαι ούτε δεξιός, δεν είμαι ούτε κεντρώος, δεν είμαι ούτε αριστερός, ώστε κάθε φορά να μπορώ να επιλέγω τη λύση που συμφέρει τον τόπο μου»».

Ο πρωθυπουργός συμπλήρωσε: «Υπό τα νέα αυτά δεδομένα, το 41% των εθνικών εκλογών προφανώς εξακολουθεί και καθορίζει, ως τις επόμενες εθνικές εκλογές του 2027, τους κοινοβουλευτικούς συσχετισμούς, και αυτοί δεν αλλάζουν. Προς το παρόν, όμως, υποχωρεί από το προσκήνιο, τόσο ως αντιπολιτευτικό φόβητρο περί δήθεν αλαζονείας όσο όμως και ως αφορμή δικού μας εφησυχασμού ή και ενίοτε έπαρσης. Κάτι όχι κατ΄ ανάγκη κακό, πολύ περισσότερο όταν αυτή η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι δεν φοβάται να βλέπει κατάματα τις αδυναμίες της και να τις ξεπερνά, γιατί νομίζω ότι είναι σαφές ότι οι πολίτες την περασμένη Κυριακή μάς έστειλαν ένα μήνυμα: «σας εμπιστευόμαστε αλλά προσπαθήστε περισσότερο. Δεν πιστεύουμε στα "λεφτόδεντρα" αλλά έχουμε υψηλές απαιτήσεις από εσάς. Πατήστε γκάζι και όχι φρένο. Σας θέλουμε δίπλα και όχι απέναντι»».

Ο κ. Μητσοτάκης υπογράμμισε: «Αυτές, λοιπόν, οι διαθέσεις είναι και στο εξής οι πυξίδες μας στην πολιτική μας δουλειά, όμως, προσέξτε, και στην καθημερινή μας συμπεριφορά, νομίζω με επιδιώξεις οι οποίες είναι συμβατές με τις νωπές εντολές των πολιτών. Συνεπώς, η αντιμετώπιση της ακρίβειας, το πιο αποτελεσματικό κράτος, η αναδιάρθρωση του πρωτογενούς τομέα, η καλύτερη υγεία και παιδεία, θα έλεγα ότι γίνονται τώρα πιο στοχευμένες προτεραιότητές μας. Χωρίς, ωστόσο, να υπάρχουν χαρτοφυλάκια πρώτης και δεύτερης ταχύτητας ή να μην αυξάνονται οι ταχύτητές μας σε όλα τα πεδία. Κανένα χαρτοφυλάκιο δεν είναι βαρύτερο από κάποιο άλλο. Κάθε πολίτης θεωρεί το δικό του πρόβλημα ως δική του προτεραιότητα -δεν πρέπει να το ξεχνάμε ποτέ αυτό- και αυτή καλούμαστε να υπηρετήσουμε».

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στον ανασχηματισμό που ανακοίνωσε χθες: «Όσον αφορά τώρα το υπουργικό σχήμα, επιτρέψτε μου δύο σύντομες παρατηρήσεις: η σύνθεσή του καθορίζεται πάντα με γνώμονα τις ανάγκες. Η εναλλαγή προσώπων δεν σημαίνει τίποτα άλλο παρά την προσπάθειά μας να γινόμαστε συνέχεια πιο παραγωγικοί στο έργο μας, κάτι το οποίο νομίζω ότι διαπιστώνετε και σήμερα, βλέποντας άλλους συναδέλφους που παλιά ήταν μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου να επανέρχονται, άλλους να αναλαμβάνουν διαφορετικές ευθύνες.

Και δεύτερον, βαθιές οργανωτικές αλλαγές στη διάρθρωση των Υπουργείων και της σύνθεσης της κυβέρνησης, ναι, μπορούν να αποδώσουν, αλλά μόνο όταν είναι ώριμες. Γι' αυτό και παρότι δέχθηκα τέτοιες εισηγήσεις για συγχωνεύσεις, μεταβολές, έκρινα ότι αυτές δεν είναι της στιγμής, γιατί κάτι τέτοιο προϋποθέτει πολλή μελέτη και χρόνο αφομοίωσης αυτών των αλλαγών.

Δεν έχουμε αυτόν τον χρόνο αυτή τη στιγμή. Αυτό το οποίο χρειαζόμαστε τώρα είναι ένα επιτελείο μάχης με έναν κεντρικό σκοπό: σε κάθε ένα από τους τομείς πολιτικής στους οποίους προΐστασθε να έχουμε ορατό έργο και αποτελέσματα σε συγκεκριμένο χρόνο».

Και στη συνέχεια τόνισε: «Πάντα, κλειδί της επιτυχίας μας είναι και η αφοσίωση και η εργατικότητα. Ξέρετε πολύ καλά ότι είναι δείκτες για τους οποίους δεν θα κρύψω ότι θα είμαι αυστηρός, όπως πολύ αυστηροί -πιο αυστηροί, θα έλεγα- είναι οι πολίτες που μας κρίνουν. Η ομαδικότητα νομίζω ότι πάντα ήταν κάτι το οποίο μας χαρακτήριζε και είναι πάρα πολύ σημαντικό να τη διαφυλάξουμε.

Και να τονίσω, επίσης, τη σημασία, και αυτό αφορά τις σχέσεις σας με τους Υφυπουργούς σας, με τους Γενικούς Γραμματείς: η καλή συνεργασία είναι απαραίτητη. Όταν δεν υπάρχει, την πρώτη ευθύνη την έχει πάντα ο προϊστάμενος και όχι ο υφιστάμενος».

Ο πρωθυπουργός πρόσθεσε: «Υποδεχόμαστε, συνεπώς, αυτό το νέο ξεκίνημα πιο έμπειροι και πιο αποφασισμένοι, σε μία συγκυρία μάλιστα που η επικράτηση των ιδεών και των θέσεων μας πιστεύω ότι καθρεφτίζεται και στα εσωκομματικά αδιέξοδα της αντιπολίτευσης.

Έχουμε, λοιπόν, την ευκαιρία να στραφούμε ακόμα πιο δυναμικά εναντίον των προβλημάτων, που είναι και οι αληθινοί μας αντίπαλοι. Ακολουθώντας αυτόν τον δρόμο, οι μεταρρυθμίσεις μας θα αποκτούν πραγματικό νόημα.

Μεταρρυθμίσεις σημαίνει ένα αποτύπωμα στην καθημερινότητα, πείθοντας και τους καχύποπτους πολίτες για τις προθέσεις μας, ενώ παράλληλα θα οικοδομούν αυτή την ισχυρή Ελλάδα, την οποία θέλουμε, του 2027. Μία πατρίδα ισχυρή, στην «καρδιά» της Ευρώπης, με ένα διαφορετικό κράτος, μια ουσιαστικά αναβαθμισμένη υγεία, μια οικονομία στην οποία η ανεργία θα συνεχίσει να μειώνεται και οι μισθοί θα συνεχίζουν να αυξάνονται».

Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στον νέο πενταετή κύκλο που άνοιξε μετά τις ευρωεκλογές στην Ευρώπη: «Και βέβαια, παράλληλα, θα ξεκινήσουν και οι δράσεις μας στην Ευρώπη, σε έναν νέο πενταετή κύκλο, στον οποίο θα κριθούν πολλά: η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας. Η συνέχιση μιας αυστηρής, αλλά δίκαιης μεταναστευτικής πολιτικής. Η στήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων σε αυτό το περιβάλλον το οποίο διαρκώς αλλάζει.

Η προσαρμογή της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής στα δεδομένα της κλιματικής κρίσης από τη μία, αλλά και της ανάγκης στήριξης του εισοδήματος των αγροτών μας, από την άλλη. Το δημογραφικό. Ενιαία αμυντική πολιτική. Όλες αυτές είναι προκλήσεις που θα μας απασχολήσουν συνολικά.

Ήδη έχουμε συζητήσει με τη νέα ομάδα των ευρωβουλευτών μας τον τρόπο λειτουργία τους. Είναι σημαντικό να οργανώσουμε καλύτερα τον συντονισμό τους με όλα τα Υπουργεία.

Θα βρεθώ, μετά τη Διάσκεψη Ειρήνης η οποία γίνεται για την Ουκρανία, στις Βρυξέλλες και η ελπίδα μου είναι και ότι, και ως ένας εκ των δύο διαπραγματευτών για λογαριασμό του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, θα μπορούμε να συμφωνήσουμε στην κατανομή των θέσεων ευθύνης στην ηγεσία της ευρωπαϊκής πυραμίδας γρήγορα.

Νομίζω ότι αυτό θα βγάλει ένα κομμάτι αβεβαιότητας από τη μέση, το οποίο νομίζω ότι δεν κάνει καλό συνολικά στην Ευρώπη, έτσι ώστε τουλάχιστον να έχουμε την ψηφοφορία για τη νέα Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής -η πρότασή μας θα είναι η Ursula von der Leyen και εκτιμώ ότι θα ψηφιστεί από το Κοινοβούλιο-, να ολοκληρωθεί αυτή η ψηφοφορία πριν από τα τέλη Ιουλίου».

Και καταλήγοντας στην εισήγησή του υπογράμμισε: «Όσο για εμάς, συνεχίζουμε τη δουλειά μας με την ατζέντα του Υπουργικού Συμβουλίου, όπως είχε προγραμματιστεί. Θα ξαναπούμε για ακόμα μια φορά το αυτονόητο, ότι όλοι κρινόμαστε από το αποτέλεσμα.

Και νομίζω ότι αν με τρεις μόνο λέξεις θα προσδιόριζα την προοπτική που εμείς πρέπει να δώσουμε στους πολίτες οι οποίοι μπορεί να μας αντιμετωπίζουν με καχυποψία, είναι: μαζί στα καλύτερα.

«Μαζί» σημαίνει ότι οι μεταρρυθμίσεις μας, οι αλλαγές μας, η ανάπτυξη αφορούν τελικά όλους τους πολίτες και κανείς δεν μένει πίσω και νομίζω στο χέρι μας είναι να κάνουμε νικηφόρα και αυτή τη νέα αρχή.

Καλή δύναμη και πάλι. Καλή αρχή στους συναδέλφους οι οποίοι επανέρχονται στο Υπουργικό Συμβούλιο, σε αυτούς που αλλάζουν ρόλο, και στο χέρι μας είναι, όπως είπα, να ανταποκριθούμε στις υψηλές προσδοκίες, στις δικαιολογημένα υψηλές προσδοκίες των πολιτών».

Σύμφωνα με ανακοίνωση του κυβερνητικού εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη για τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου της 15ης Ιουνίου 2024, μετά την εισαγωγική τοποθέτηση του πρωθυπουργού συνέβησαν τα εξής:

1. Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κωνσταντίνος Χατζηδάκης παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο τις νομοθετικές πρωτοβουλίες για: α) το Ψηφιακό τέλος συναλλαγών, β) την Αναδιάρθρωση του Υπερταμείου, τον εκσυγχρονισμό των θυγατρικών του και τη σύσταση νέου Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου.

Με τις διατάξεις που εισηγείται το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών το Τέλος Χαρτοσήμου αντικαθίσταται από το Τέλος Συναλλαγής, το οποίο έχει τα εξής βασικά χαρακτηριστικά:

- αντικαθιστά το σημερινό, απαρχαιωμένο πλαίσιο,

- επιβάλλεται μόνο στις συμβάσεις και συναλλαγές που καθορίζονται ρητώς στον νόμο,

- αποκλείεται η επιβολή του σε συναλλαγές που υπόκεινται σε άλλους έμμεσους φόρους,

- επιβάλλεται σε συναλλαγές, όπου ο ένας τουλάχιστον συναλλασσόμενος είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδος ή έχει μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα,

- ρυθμίζει πολλά ζητήματα που το σημερινό, απαρχαιωμένο πλαίσιο δεν είχε ρυθμίσει με σαφήνεια:

- υποκείμενο της φορολογικής υποχρέωσης

- υπόχρεος προς απόδοση του φόρου

- βαρυνόμενος με τον φόρο

- περιέχει ψηφιακή διαδικασία απόδοσης του τέλους,

- καταργεί πολλές περιπτώσεις επιβολής χαρτοσήμου,

- θέτει ανώτατο όριο φορολογικής επιβάρυνσης για ορισμένες κατηγορίες τέλους συναλλαγής.

Επιπλέον, με τις διατάξεις που εισηγείται το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών:

- θεσπίζεται νέο, πιο σύγχρονο μοντέλο διακυβέρνησης της ΕΕΣΥΠ,

- υιοθετείται μεγαλύτερη ευελιξία για τις θυγατρικές της ΕΕΣΥΠ,

- διευρύνεται ο σκοπός του ΤΑΙΠΕΔ,

- το ΤΑΙΠΕΔ και το ΤΧΣ απορροφώνται από την ΕΕΣΥΠ και συγχωνεύονται με αυτήν,

- συστήνεται Επενδυτικό Ταμείο, με σκοπό τη χρηματοδότηση αναπτυξιακών επενδυτικών δραστηριοτήτων.

2. Ο Υπουργός Υγείας κ. Σπυρίδων - Άδωνις Γεωργιάδης παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο τις νομοθετικές πρωτοβουλίες για: α) τα Δικαιώματα των προσώπων που πάσχουν από άνοια και των φροντιστών τους, β) τη Μεταμόσχευση ιστών και κυττάρων, γ) την Ένωση Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδας.

Πέραν της εφαρμογής του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Άνοια, μέσω της προστασίας των δικαιωμάτων των ασθενών και των φροντιστών τους, με τις προτεινόμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες τίθεται το ρυθμιστικό πλαίσιο για την ίδρυση και τη λειτουργία Τραπεζών Ιστών και Κυττάρων, στο πλαίσιο της εναρμόνισης της ελληνικής νομοθεσίας προς την οδηγία 2004/23/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 31.3.2004 για τη θέσπιση προτύπων, ποιότητας και ασφάλειας για τη δωρεά, την προμήθεια, τον έλεγχο, την επεξεργασία, τη συντήρηση, την αποθήκευση και τη διανομή ανθρώπινων ιστών και κυττάρων και τις συναφείς προς αυτήν οδηγίες 2006/17/ΕΚ (EEL 38/9.2.2006) και 2006/86/ΕΚ (EEL 294/25.10.2006). Η βασική δραστηριότητα των Τραπεζών Ιστών και Κυττάρων θα είναι η απομόνωση, η επεξεργασία, η φύλαξη και η διανομή ιστών και κυττάρων με σκοπό τη μεταμόσχευση ή την ανοσοθεραπεία ώστε να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά ορισμένες εκφυλιστικές νόσοι.

Με την εφαρμογή του παρόντος νομοσχεδίου θα δοθεί μία νέα διάσταση στη θεραπευτική αντιμετώπιση των εκφυλιστικών νόσων ενώ θα οριστούν το ρυθμιστικό πλαίσιο και οι προϋποθέσεις λειτουργίας Τραπεζών Ιστών και Κυττάρων ώστε να διασφαλίζονται η επάρκεια μοσχευμάτων και η ασφάλεια των πολιτών, καθώς θα απομονώνονται και θα φυλάσσονται ιστοί και κύτταρα που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν είτε για μεταμόσχευση είτε για ανοσοθεραπεία αν πρόκειται για κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος. Αυτό μπορεί να συμβάλλει στη μείωση του προϋπολογισμού που προορίζεται για την αγορά των φαρμάκων που χορηγούνται για συντηρητική αντιμετώπιση και την κάλυψη της περιόδου νοσηλείας των ασθενών και παράλληλα να αυξήσει το ποσοστό επιβίωσης του πληθυσμού που διαγιγνώσκεται με οποιαδήποτε εκφυλιστική νόσο. Η Ελλάδα, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, αντιμετωπίζει δημογραφικό πρόβλημα. Αν αναλογιστούμε ότι το 25% των θανάτων που καταγράφονται κάθε χρόνο στη χώρα μας οφείλεται στη νόσο του καρκίνου με την ίδρυση Τραπεζών Ιστών και Κυττάρων και την εισαγωγή νέων θεραπευτικών επιλογών στη φαρέτρα της μάχης για τον καρκίνο μπορούν να αυξηθούν τα ποσοστά επιβίωσης και το επίπεδο ζωής των επιζώντων.

Επίσης, με τις προτεινόμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες συστήνεται νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου με την επωνυμία Ένωση Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδας (Ε.Δ.Δ.Ε.), στο οποίο εγγράφονται υποχρεωτικά όλοι οι κάτοχοι τίτλων σπουδών διατροφής - διαιτολογίας, που ασκούν νόμιμα το επάγγελμα, είτε ιδιωτικά, είτε σε δημόσιες δομές υγείας. Με τον τρόπο αυτό οργανώνεται καλύτερα η άσκηση του επαγγέλματος του διαιτολόγου - διατροφολόγου κατά τα πρότυπα των λοιπών επαγγελμάτων υγείας.

3. Ο Υπουργός Επικρατείας κ. Μαυρουδής Βορίδης παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο την πορεία υλοποίησης και εισηγήθηκε την έγκριση επικαιροποίησης του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Καταπολέμησης της Διαφθοράς 2022-2025.

Το Εθνικό Σχέδιο για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς αποτελεί μια σημαντική εθνική στρατηγική με στόχο:

α) την ολοκληρωμένη αντιμετώπιση του φαινομένου της διαφθοράς στη χώρα

β) την ενίσχυση των δικλείδων διαφάνειας και λογοδοσίας στη δράση της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης και

γ) την προάσπιση του Κράτους Δικαίου

Για πρώτη φορά, η παρούσα κυβέρνηση με τον Ν. 4915/2022 θέσπισε την έγκριση και την ετήσια παρακολούθηση της Εθνικής Στρατηγικής κατά της Διαφθοράς σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο δείχνοντας στην πράξη την ισχυρή δέσμευσή μας να ακολουθήσουμε διεθνείς καλές πρακτικέςπροκειμένου να μπορέσουμε να φέρουμε αποτέλεσμα σε ένα δύσκολο και ιδιαίτερα απαιτητικό πεδίο της δημόσιας πολιτικής.

Ο Σχεδιασμός της Στρατηγικής έγινε στη βάση ευρείας διαβούλευσης με φορείς πολιτικής, επαγγελματικές ενώσεις και φορείς της Κοινωνίας των Πολιτών.

Το Εθνικό Σχέδιο

Αναπτύσσεται σε 3 Μέρη: Έλεγχος - Πρόληψη - Ευαισθητοποίηση και έχει τετραετή ορίζοντα εφαρμογής.

Η αρχική έκδοση περιλαμβάνει 129 δράσεις σε κρίσιμες θεματικές όπως τα δημόσια οικονομικά, η διαχείριση των ενωσιακών πόρων του ΕΣΠΑ & του ΤΑΑ, η Υγεία, η Δικαιοσύνη, ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός και η βελτίωση των ικανοτήτων της Δημόσιας Διοίκησης.

Σύμφωνα με τα απολογιστικά δεδομένα της περιόδου 2022 - 2023

- Το ποσοστό ενεργοποίησης του Σχεδίου ανέρχεται σήμερα στο 89% (47 Ολοκληρωμένες Δράσεις και 68 Δράσεις που εξελίσσονται σύμφωνα με τον προγραμματισμό σε σύνολο 129).

- 36% του συνόλου των δράσεων έχει ήδη ολοκληρωθεί (47 σε σύνολο 129)

- 54% του συνόλου των δράσεων (68 δράσεις) υλοποιούνται σύμφωνα με τον προγραμματισμό

- 14 δράσεις δεν έχουν ξεκινήσει να υλοποιούνται. Εξ αυτών 9 δράσεις έχουν μεταγενέστερη ημερομηνία έναρξης υλοποίησης (μετά το 2023) και 5 δράσεις αντιμετωπίζουν ελεγχόμενες καθυστερήσεις κυρίως λόγω χρονοβόρων διαγωνιστικών διαδικασιών.

Σήμερα 2 χρόνια μετά την έναρξη της υλοποίησης, η Εθνική Στρατηγική κατά της Διαφθοράς εξελίσσεται ομαλά και παράγει απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα.

4. Ο Υπουργός Επικρατείας κ. Μαυρουδής Βορίδης παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο την ετήσια έκθεση της Κεντρικής Επιτροπής Κωδικοποίησης.

Έχουν ήδη ολοκληρωθεί δεκαεννέα κωδικοποιήσεις και βρίσκεται σε εξέλιξη σημαντικός αριθμός περαιτέρω κωδικοποιήσεων σε ζητήματα της ύλης του συνόλου σχεδόν του Υπουργείου.

5. Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο τα έργα για: α) την Κατασκευή φράγματος Τσικνιά Λέσβου, β) την Κατασκευή έργων ύδρευσης Άρτας, Πρέβεζας, Λευκάδας και γ) την Επέκταση Ιόνιας Οδού: Τμήμα Ιωάννινα - Κακαβιά.

Τα έργα αυτά βρίσκονται σε τροχιά άμεσης υλοποίησης και έχουν συνολικό προϋπολογισμό 568,2 εκ. ευρώ.

- Η «Κατασκευή Φράγματος Τσικνιά Ν. Λέσβου, Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Νερού και Δικτύων», συνολικού προϋπολογισμού πράξης 113,2 εκατ. ευρώ.

Το αντικείμενο του έργου αφορά στην ολοκλήρωση ενός αυτοτελούς και λειτουργικά ανεξάρτητου συστήματος υδροδότησης με 24.000κ.μ./ημέρα πόσιμο νερό (στο 1οστάδιο ανάπτυξης των έργων) της πόλης της Μυτιλήνης και των οικισμών Καλλονής και Αγίας Παρασκευής στη Λέσβο, από το φράγμα Τσικνιά. Εκτιμάται ότι το έργο θα εξυπηρετεί περίπου 100.000 κατοίκους.

- Η «Κατασκευή Έργων Ύδρευσης Νομών Πρέβεζας - Άρτας - Λευκάδας», συνολικού προϋπολογισμού πράξης 145 εκατ. ευρώ.

Αντικείμενο του έργου αποτελεί η κατασκευή νέου δικτύου μεταφοράς νερού, συνολικού μήκους 104 χλμ., από τις πηγές του Αγίου Γεωργίου Λούρου μέχρι τη Λευκάδα. Προβλέπεται η κάλυψη των αναγκών ύδρευσης οικισμών στις Περιφερειακές Ενότητες Άρτας, Πρέβεζας, Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδας. Ο πληθυσμός που θα εξυπηρετείται ξεπερνά τους 150.000 κάτοικους.

Τα δύο παραπάνω έργα έχουν ήδη δημοπρατηθεί, έχει εγκριθεί η κατακύρωσή τους και έχει ολοκληρωθεί ο προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

- Η «Επέκταση Ιόνιας Οδού, τμήμα: Ιωάννινα - Κακαβιά», συνολικού προϋπολογισμού πράξης 310 εκατ. ευρώ.

Ο οδικός αυτός άξονας, μήκους 69,5 χλμ., είναι η συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς, διασχίζοντας τον νομό Ιωαννίνων. Το «Ιωάννινα Κακαβιά» βελτιώνει τη συνδεσιμότητα της ΠΕ Ιωαννίνων με την υπόλοιπη Ελλάδα συμβάλλοντας στην ανάπτυξή της, ενώ αποτελεί την κύρια πύλη εισόδου της χώρας από την Αλβανία και κατ' επέκταση τα Δυτικά Βαλκάνια.

Επιπλέον, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών παρουσίασε μια δέσμη έργων χαμηλότερου προϋπολογισμού, αλλά υψηλής κοινωνικής ανταποδοτικότητας, τα οποία είτε ολοκληρώθηκαν είτε κατασκευάζονται σε όλη την Επικράτεια και αφορούν: δικαστικά και αστυνομικά μέγαρα, σχολικές εγκαταστάσεις, οδικές συνδέσεις και γέφυρες, πεζογέφυρες, λιμενικές εγκαταστάσεις, ελικοδρόμια, έργα αντιπλημμυρικής προστασίας, αποχέτευσης ομβρίων υδάτων, φράγματα, αρδευτικά δίκτυα και εγγειοβελτιωτικά έργα.

6. Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θεόδωρος Σκυλακάκης εισηγήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο την έγκριση Σχεδίων Διαχείρισης Λεκανών Απορροής Ποταμών (ΣΔΛΑΠ) και τη σύσταση, συγκρότηση και λειτουργία Κυβερνητικής Επιτροπής για την Κλιματική Ουδετερότητα.

Η Οδηγία 2000/60/ΕΚ, γνωστή ως Οδηγία Πλαίσιο για τα Ύδατα, καθορίζει τις αρχές και προτείνει μέτρα για τη διατήρηση και προστασία όλων των υδάτων ‐ποτάμια, λίμνες, μεταβατικά, παράκτια και υπόγεια ύδατα. Συνδυάζει ποιοτικούς, οικολογικούς και ποσοτικούς στόχους για την προστασία των υδάτων και θέτει ως κεντρική ιδέα την ολοκληρωμένη διαχείρισή τους στη γεωγραφική κλίμακα των Λεκανών Απορροής Ποταμών. Με την Οδηγία καθιερώνονται και εφαρμόζονται κοινές αρχές και κοινά μέτρα για όλα τα Κράτη Μέλη, με θεμελιώδη στόχο την επίτευξη της «καλής κατάστασης» όλων των υδάτων. Για την επίτευξη της καλής κατάστασης των υδάτων απαιτείται η κατάρτιση και εφαρμογή Σχεδίων Διαχείρισης σε επίπεδο Λεκάνης Απορροής Ποταμού για κάθε ένα από τα 14 Υδατικά Διαμερίσματα της χώρας.

Στο Υπουργικό Συμβούλιο εγκρίνονται οι αναθεωρήσεις των 3 τελευταίων ΣΔΛΑΠ και συγκεκριμένα των Υδατικών Διαμερισμάτων Ανατολικής Πελοποννήσου, Δυτικής Μακεδονίας και Κρήτης. Με τον τρόπο αυτό ολοκληρώνεται το έργο της αναθεώρησης των ΣΔΛΑΠ.

Η σύσταση, συγκρότηση και λειτουργία της Κυβερνητικής Επιτροπής για την κλιματική ουδετερότητα, έχει ως σκοπό τον συντονισμό των πολιτικών για θέματα μετριασμού των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και της προσαρμογής στην κλιματική κρίση.

Αποτελείται από Υπουργούς για θέματα που εμπίπτουν στις αρμοδιότητές τους όσον αφορά θέματα μετάβασης στην κλιματική ουδετερότητα για το έτος 2050 και της βελτίωσης της κλιματικής ανθεκτικότητας της χώρας.

Οι αρμοδιότητες της Επιτροπής περιλαμβάνουν θέματα έγκρισης των τομεακών προϋπολογισμών άνθρακα, έγκρισης των στόχων για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας, αξιολόγησης των αποτελεσμάτων της δημόσιας κλιματικής διαβούλευσης και της ετήσιας έκθεσης προόδου για την κλιματική αλλαγή, συνδρομή στην προετοιμασία Υπουργικών Αποφάσεων για θέματα μείωσης εκπομπών από κτίρια και οχήματα και αξιολόγησης των προτάσεων της Επιστημονικής Επιτροπής για την κλιματική αλλαγή.

επιστροφή στην κορυφή